saveti pred polazak na put/zimovanje

BEZBEDNOST U SAOBRAĆAJU – SAVETI PRED POLAZAK NA PUT / ZIMOVANJE

I dok neki jedva čekaju predstojeće praznike kako bi odmorili kod kuće sa porodicom, ljubitelji skijanja i zimskih sportova, verovatno već planiraju kako da spoje praznike sa slobodnim danima i odu do najbliže planine.

Ljubitelji zime i zimskih radosti su sa oduševljenjem dočekali prvi (pravi) sneg koji je pao prošlog vikenda u Srbiji. Oni koji ne vole zimu i sneg verovatno su negodovali zbog čišćenja istog, a pogotovo mu se nisu obradovali vozači zbog otežanog i usporenog saobraćaja u zimskim uslovima.

Za vas smo pripremili nekoliko saveta kako da svoj auto prilagodite za zimske uslove kao i da ga učinite maksimalno bezbednim i pouzdanim, bez obzira da li je u pitanju gradska vožnja ili duže putovanje.

Vozači u Srbiji su u periodu od 1. novembra do 1. aprila prema zakonu obavezni da koriste zimsku opremu što podrazumeva upotrebu zimskih pneumatika na sva četiri točka kada na putu ima snega, leda ili poledice, kao i posedovanje lanaca ukoliko je reč o vangradskoj vožnji.

 

O ČEMU TREBA DA POVEDETE RAČUNA UKOLIKO KREĆETE NA PUT

 

1. Proverite tečnost za hlađenje (antifriz)

Iako većina vozača ne obraća preterano pažnju ili jednostavno zaboravlja da promeni tečnost za hlađenje, upravo zanemarivanje ove stavke može da napravi problem vašem četvorotočkašu.

merenje temperature tečnosti za hlađenje

Naš predlog: Iako proizvođači na deklaracijama tvrde da je interval zamene na otrpilike 200.000 pređenih kilometara, naš savet je da ipak proverite temperaturu tečnosti jednom godišnje, a pogotovo bi to bilo preporučljivo ukoliko krećete na duže putovanje u zimskim uslovima. Ovaj postupak traje svega nekoliko minuta, a možete ga uraditi u našem servisu kao i kod svog auto mehaničara.

 

2. Sprej u bravu i premazivanje kedera

Na izuzetno niskim temperaturama može doći do smrzavanja brave i kedera, pa možete izgubiti dragoceno vreme dok uspete da otvorite vrata automobila.

Naš predlog: Ukoliko su najavljene niske temperature naprskajte WD-40 sprej u bravu za otključavanje, a kedere premažite sa glicerinom (običan glicerin, nikako nitroglicerin) kako se voda ne bi skupljala na delovima gde se spajaju vrata sa kederom.

 

3. Tečnost za brisače

Ispravan sistem za pranje vetrobranskog i zadnjeg stakla je veoma važan kako bi putovanje proteklo bezbedno, pa je zato potrebno sipati i odgovarajuću tečnost.

sipanje tečnosti za brisače

Naš predlog: Kako kod nas na tržištu postoji dosta nekvalitetnih rešenja kada su u pitanju tečnosti za stakla naš savet je da zimi nikako ne punite posudu za pranje vetrobrana do vrha. Sasvim je dovoljno da to bude i ⅔ količine posude, jer ukoliko se desi da tečnost zaledi imaće prostora za širenje i posuda neće pući.

 

4. Ispravne metlice

Kiša ili sneg koji vas mogu zadesiti na putu mogu zahtevati i duži rad brisača pa je bitno da metlice budu ispravne.

Naš predlog: Pre polaska na put proverite ispravnost brisača tako što ćete prosuti veću količinu vode (naravno, ukoliko spoljna temperatura nije u minusu) preko prednjeg i zadnjeg stakla i ukoliko se prilikom brisanja budu pojavile mrlje koje vam smetaju trebalo bi da promenite brisače. Takođe, ne bi trebalo da koristite brisače ukoliko su vam zaleđena stakla jer će led oštetiti metlice.

 

5. Gumene ili etisonske patosnice?

Naš predlog: Iako su etisonske estetski lepše, mi preporučujemo da tokom zimskog perioda koristite gumene patosnice iz razloga jer se brže suše. Dugo zadržavanje vlage u etisonu može da dovede do stvaranja neprijatnog mirisa u kabini. Takođe, gumene patosnice se mogu postaviti ispred točkova ukoliko se zaglavite u snegu i tako vam pomoći da se izvučete.

 

6. Odgovarajući lanci

montirani lanci za točkove

Često se dešava da vozači nemaju lance koji odgovaraju veličini njihovih pneumatika, kao i da ne umeju da ih montiraju kako treba.

Naš predlog: Pre kupovine lanaca potrebno je da znate koje su dimenzije vaših pneumatika i koja je pogonska osovina kako bi znali da li vam je potreban jedan ili oba para lanaca. Poželjno bi bilo da pre polaska na put probate nekoliko puta da monotirate lance kako biste bili spremni za situaciju kada vam oni budu zaista neophodni. U nastavku možete pogledati video u kome je prikazano pravilno montiranje lanaca.

7. Dubina šare na pneumaticima

Minimalna dubina šare na zimskim pneumaticima je 4mm na svim točkovima.

merenje dubine šare na pneumatiku

Naš predlog: Kako biste bili sigurni da gume na vašem vozilu i dalje zadovoljavaju propisane regulative, naš predlog je da izmerite njihovu dubinu. To možete uraditi pomoću šublera ili nekog drugog namenskog merača dubine šare. Takođe, bilo bi dobro da posedujete zimske gume u zakonski predviđenom periodu čak iako na kolovozu nema leda i snega. Ipak je bezbednost svima na prvom mestu.

 

8. Adekvatan pritisak u pneumaticima

Kada dolazi do velikih oscilacija u temperaturama dolazi i do pada/rasta pritiska u pneumaticima.

Naš predlog: Bilo bi poželjno da makar jednom nedeljno kontrolišete pritisak u pneumaticima. Na vozilima uglavnom postoje nalepnice sa smernicama koje se odnose na adekvatan pritisak u odnosu na opterećenje. Naša preporuka je da ukoliko krećete na put sa maksimalnim brojem putnika i prtljagom, pritisak treba da bude veći za 0.3 bara u odnosu na preporučene vrednosti.

 

Ovim tekstom smo pokušali da vam skrenemo pažnju na neke od sitnica koje bi mogle da vam ugroze bezbednost i pokvare putovanje.

Auto gume Srdanov vam želi sigurnu vožnju i čist drum, kao i prijatan odmor tokom predstojećih praznika!

Celicne ili aluminijumske felne
Čelične ili aluminijumske felne?
Prethodni tekst
Kloniranje senzora za merenje pritiska u gumama
Sledeći tekst