Da li se zimske gume mogu i trebaju voziti leti?

Da li se zimske gume mogu (i trebaju) voziti leti?

Jedna od najčešćih dilema koja muči vozače u Srbiji jeste da li leti mogu da voze na zimskim gumama i kako to može uticati na njihove performanse i na opštu bezbednost u saobraćaju. U ovom tekstu ćemo obrazložiti zašto vožnja tokom leta na zimskim pneumaticima nije dobra praksa i do kakvih posledica može doći ukoliko se ipak odlučite na takav potez.

Prema zakonu o saobraćaju u Srbiji vozači od 1. Aprila više nemaju obavezu da voze na zimskim pneumaticima, što im ostavlja izbor da li će od pomenutog datuma pa nadalje voziti na zimskim ili letnjim gumama. Dakle, vožnja na letnjim gumama prema zakonu nije obavezna, međutim praktični testovi su potvrdili da je prelazak na letnje gume sasvim razumna odluka koja bi (uslovno rečeno) mogla da vam uštedi novac i, što je još bitnije, poveća vašu bezbednost u saobraćaju.

Razlika između letnjih i zimskih guma nije samo u dubini i vrsti šare, već i u smeši od koje su ove gume napravljene. Zimske gume su napravljene od fleksibilnije gumene smeše koja zadržava svoje performanse i kada je temperatura u minusu i prema mišljenjima stručnjaka predviđene su za temperature do 7° C, dok su letnje gume pravljene od smeše koja ne gubi svoja svojstva pri izuzetno visokim temperaturama.

Razlika između zimskih i letnjih guma

Na uporednim testovima performansi letnjih i zimskih guma utvrđene su značajne razlike u ponašanju tokom letnjeg perioda kada je u pitanju zaustavni put, stabilnost, potrošnja pneumatika i potrošnja goriva. Rezultati su nedvosmisleno pokazali da vožnja sa zimskim gumama tokom leta može biti opasna, kao i da se ove gume na toplijoj podlozi značajno brže troše. Samim tim će oni koji planiraju da nastave da voze na zimskim gumama morati mnogo ranije da kupuju nove, kako bi ispoštovali zakonska pravila o dubini šare, ali i da bi imali očekivane performanse tokom zimske sezone.

Drugi ozbiljan problem (možda i najozbiljniji kada je u pitanju bezbednost) jeste mnogo duži put kočenja zimskih guma u letnjim uslovima. Pri vožnji od oko 80km/h put kočenja na zimskim gumama je za oko 3 metra duži u odnosu na letnje gume. U slučaju kada je brzina vožnje oko 100km/h, put kočenja je produžen za čak 9 metara. Dakle, jasno je da vam vožnja sa letnjim gumama može pomoći da izbegnete udes u slučaju da dođe do naglog kočenja pri velikim brzinama.

Još jedna mana zimskih guma tokom vožnje u letnjim uslovima jesu lošije perfomanse u krivinama i pri oštrim manevrima. Zbog specifične smeše koja previše omekša pri visokim temperaturama, zimske gume jednostavno nemaju dovoljno dobro prijanjanje kao letnje i samim tim se smanjuje i njihova trakcija. Na ovaj način se i povećava mogućnost da dođe do udesa. Takođe, leti će na zimskim gumama biti i veća potrošnja goriva. Na toplom asfaltu zimska guma se kotrlja sa mnogo više trenja u odnosu na letnju. Dakle, što je veći otpor prilikom kotrljanja to je veća potrošnja goriva, a samim tim i veći trošak za vaš novčanik.

Kako se čuvaju zimske gume?

  • U slučaju da gume čuvate zajedno sa felnama potrebno ih je složiti horizontalno, jednu na drugu, naduvane na uobičajen pritisak.
  • Ukoliko pak gume čuvate bez felni preporučuje se da se slože vertikalno, jedna uz drugu. Takođe, preporuka je i da se gume rotiraju jednom ili dva puta mesečno kako ne bi došlo do njihovog deformiteta.

 

Ukoliko nemate obezbeđen adekvatan prostor za čuvanje guma/točkova u vansezoni, mi nudimo rešenje. Uslugom“Hotel za gume” obezbeđujemo adekvatan prostor za pravilno odlaganje i čuvanje rezervnih setova guma ili točkova u vansezonskom periodu.

Cena usluge računa se po sistemu 1€ po gumi/točku mesečno. Plaćanje se vrši u dinarskoj protivvrednosti na dan preuzimanja guma/točkova za period koji su bile na čuvanju.

I pored svih navedenih razloga zbog kojih se ne preporučuje vožnja na zimskim pneumaticima tokom leta, mnogi vozači se ipak odlučuju na ovakav potez. Razlozi za to uglavnom leže u otežanoj finansijkoj situaciji, ali i u mišljenju da je promena pneumatika teorija zavere kako bi se od ljudi izvukao novac. Bilo kako bilo, naša je želja da skrenemo pažnju na problematiku vožnje na zimskim gumama u letnjim uslovima, a čitaocima ovog teksta je svakako ostavljeno na volju da donesu odluku kako će postupiti.

Ponuda letnjih guma

Nokian aramid bočni zid
Nokian aramid – bočno ojačanje gume za SUV i kombi vozila
Prethodni tekst
Oznaka M+S na gumama - šta znači i da li su to gume za sve sezone?
Oznaka M+S na gumama – šta znači i da li su to gume za sve sezone?
Sledeći tekst