Pritisak u gumama

Koliki treba da bude pritisak u gumama?

Jedinu dodirnu tačku automobila sa podlogom predstavljaju pneumatici i zato je njihova uloga u bezbednosti od izuzetnog značaja. Šta vrede bezbednosni sistemi i vešt vozač, ako se između njih i podloge nalazi pneumatik čiji kvalitet nije zadovoljavajućeg kvaliteta. Uprkos ogromnom značaju koji ima kontrola pritiska u pneumaticima, pre svega na bezbednost u saobraćaju, mnogi vozači se i dalje nemarno odnose i voze sa nedovoljno naduvanim gumama. Pojedini se sete da prekontrolišu pritisak tek kada je baš očigledno da se pneumatik ispumpao, čime se utiče na smanjenu bezbednost tokom vožnje. Mnogi zaboravljaju da nije samo “ćelava” guma faktor od kojeg vreba opasnost, već i ona koja nije napumpana kako propisi nalažu.

Pritisak nikada nemojte proveravati neposredno nakon vožnje, jer su tada pneumatici zagrejani. Preporuka je da pritisak u gumama proveravate kada su one hladne, odnosno pre ili najmanje sat vremena nakon vožnje. Idealno bi bilo da to uradite u jutarnjim satima kada su temperature do 20 °C.

Precizne reakcije na pokrete volana vam mogu omogućiti jedino pneumatici koji su optimalno napumpani prema uputstvu koje je izdao proizvođač. Kada su u pitanju zadnji točkovi, ukoliko dođe do ispumpavanja guma, lakše može doći i do zanošenja zadnjeg kraja vozila jer zadnja osovina nema dovoljno bočno držanje. U slučaju kada prednji pneumatici imaju nedostatak pritiska, u krivini će doći do takozvanog “valjanja” preko točka, što od vozača zahteva mnogo veću silu za rukovanje volanom. Zaključak je da samo sa pravilno naduvanim pneumaticima vozač može očekivati, u krivini ili pri nekom drugom manevru, da će automobil ići tamo gde on želi, a ne tamo gde ga vuku zakoni fizike. Osim na upravljivost, nedovoljan pritisak utiče i na druge performanse kao što su put kočenja (koji je u ovakvim slučajevima duži), veća potrošnja goriva, brže habanje guma i dr. 

Ispravno napumpane gume

Vreo asfalt je opasan kao i mokra podloga

Mnogi vozači smatraju da je suv asfalt savršena podloga za kočenje, međutim zaboravljaju jednu bitnu stvar, a to je da na pregrejanom letnjem kolovozu pneumatici pokazuju slabije performanse. Većini je jasno da u situacijama kada pljušti kiša ili pada sneg treba da uspore, ali retko ko vodi računa o mogućnostima pneumatika na vrućinama kada je asfalt vreo, a to je slučaj kada se pneumatici ponašaju gotovo identično kao tokom vožnje po mokrom.

Razlog za to je u podlozi jer pod uticajem visoke temperature vazduha i sunčeve radijacije asfalt postaje elastičan i mekan. Pritom dolazi do slabijeg trenja, zbog čega točkovi na ovakvoj podlozi imaju manji otpor i polako počinju da proklizavaju.

Informacije o pritisku vazduha u gumama

Nalepnicu na kojoj se nalaze informacije o preporučenom pritisku vazduha u gumama koje preporučuju proizvođači automobila možete najčešće pronaći na unutrašnjoj strani vozačevih vrata. Na samoj nalepnici se nalaze sledeći podaci:

– Preporučena dimenzija pneumatika,
– Preporučeni pritisak pumpanja kada je guma hladna
– Maksimalna opterećenja koja guma može da izdrži

Obratite pažnju jer su na nalepnici najčešče ispisane dve različite vrednosti preporučenog pritiska. Prva se odnosi na slučaj kada su “normalni” uslovi vožnje, a druga kada je vozilo opterećeno određenim brojem osoba ili dodatnim teškim teretom.

Nalepnica sa preporučenim pritiskom

Senzori za merenje pritiska u gumama (TPMS)

Sistem za praćenje pritiska u gumama ili TPMS služi da vas blagovremeno upozori na to da je pritisak u jednom ili više pneumatika vašeg automobila ispod preporučenog i da uslovi za vožnju više nisu bezbedni. Svrha ovih senzora je da pored čuvanja bezbednosti, sačuvaju i vaše gume od nepotrebnog habanja, kao i da ne dozvole veću potrošnju goriva do koje može doći u slučajevima kada je pritisak u gumama ispod preporučenog.

Sistem za praćenje pritiska u gumama TPMS

U slučaju da dođe do oštećenja senzora za merenje pritiska u gumama, u našem servisu smo obezbedili uređaj pomoću kojeg očitavamo kodove iz postojećih senzora i kloniramo druge po značajno nižoj ceni u odnosu na kupovinu novih, originalnih senzora. Kloniranje TPMS senzora je moguće uraditi na gotovo svim vozilima koja poseduju ove sisteme, a za više informacija kontaktirajte nas putem telefona: 021/ 400 – 300 ili e-maila: [email protected].

Izvor: SAT Plus

Tubeless ventili
Tubeless ventili
Prethodni tekst
Priprema automobila za jesen u 5 koraka
[Vodič] Priprema automobila za jesen u pet koraka
Sledeći tekst