Kupovina novih guma za automobil predstavlja popriličan “udarac” za kućni budžet, pa se uglavnom svi hvataju za glavu kada ta stavka dođe na red (bilo da su u pitanju letnje ili zimske gume). U teoriji, kada jednom nabavite nove gume trebalo bi da ste mirni bar nekoliko sezona, međutim to će zavisiti isključivo od vas i vašeg odnosa prema novim gumama, odnosno načina kako ih održavate i vozite. Nagla kočenja i nagla ubrzavanja, vožnja po oštećenim putevima kao i neoprezno parkiranje mogu poprilično skratiti životni vek guma.
Najčešće pitanje koje ljudi postavljaju prilikom kupovine guma jeste kolika je dozvoljena starost guma? Bitno je napomenuti da starost gume u trenutku kupovine nije zakonski regulisana stavka, jer stanje u kom se gume nalaze zavisi isključivo od načina njihovog skladištenja.
Preporuke raznoraznih svetskih udruženja i asocijacija koja se bave održavanjem i proizvodnjom pneumatika jesu da u trenutku kupovine pneumatici nisu stari više od pet do šest godina. Takođe, pneumatici se mogu smatrati novim ukoliko su u prodavnici stajali do pet godina, ali je uslov da su za to vreme pravilno skladišteni, odnosno da su se čuvali od vlage i velikih temperaturnih promena, kao i da nisu dolazili u kontakt sa rastvarajućim supstancama poput nafte, benzina ili lubrikanata.
Naša preporuka je da kada se odlučite za kupovinu, kupujete isključivo nove gume, a da izbegavate “polovne”, odnosno one gume koje je neko prethodno koristio. Kupovina polovnih guma predstavlja mačku u džaku, jer nikad ne možete biti sigurni koliko dugo je neko pre vas vozio na tim gumama, kako je vozio i koliko dobro ih je održavao.
Stručnjaci smatraju da ukupna starost, kada saberemo godine koje je guma provela u prodavnici i godine korišćenja pneumatika ne bi trebalo da pređe cifru od deset godina. Kao glavni razlog navodi se sama struktura gume, jer materijal od kog je napravljena vremenom menja svoje karakteristike. Korišćenjem gume se smanjuje dubina njene šare, ali guma zbog starosti postaje kruta i prestaje da obezbeđuje prijanjanje kakvo je imala kad je bila nova.
Prilikom kupovine pneumatika obavezno pogledajte datum proizvodnje koji je utisnut na gumi odnosno DOT.
U našem primeru DOT 5018 označava da je guma proizvedena u 50. nedelji 2018. godine.
Stručnjaci navode da bi jedna guma mogla da pređe maksimalno oko 45.000 kilometara što bi se moglo smatrati i njenim životnim vekom pri normalnim uslovima korišćenja. Da bi se postigla pomenuta kilometraža potrebno je da trap uvek bude centriran, jer kada točkovi stoje pravilno u odnosu na podlogu gazeći sloj gume se ravnomerno troši te joj se na taj način produžava životni vek.
Ukoliko primetite bilo kakvo oštećenje gume ili ustanovite da su vam šare istrošene savetujemo vam da se u najkraćem roku odvezete do vašeg vulkanizera. Bilo da su u pitanju letnje ili zimske gume, gradska ili vožnja na otvorenom putu, najveći prijatelj vaše sigurnosti u automobilu predstavljaju pneumatici, pa je zbog toga bitno da im posvetite pažnju.
Izvori: SAT plus